Helgdagsafton mm

Skönt att det är helg igen. Iobbet har tagit hårt på  krafterna sista veckorna. Eleverna sliter med sina kurser och jag försöker att få dem att prestera ett betygsunderlag. Nu  har i alla fall allt ramlat på  på  plats och nästa vecka är den sista detta läsår. Sedan väntar en behövlig ledighet.

Eftermiddagen har ägnats åt att klippa gräs och att städa huset. Middagsmat var nästa  mål för dagen och det blev en paj med skink, lök och broccoli. Gott. Sedan fika och glass samt whiskey till dessert.


Recept
Pajdeg
125 gr smör
3 matskedar vatten
1 dl Grahamsmjöl
2 dl Vetemjöl
Lägg ingredienserna i en matberedare och mixa ihop till en deg. Platta ut degen i en paj form och ställ den i kylen cirka 15 min. Sätt på  ugnen 200 grader (175 grader i varmluftsugn). Nagga pajbotten med en gaffel och förgrädda i c:a 10 min.

Fyllning
150 gram rökt skinka ( cirka)
250 gram Broccoli ( cirka)
1 lök

Finhacka löken och skinkan. Stek lätt i stekpanna.
Koka Broccolin cirka 10 min till den mjuknat.

Äggstanning
150 gram riven ost ( Västerbottensost)
3 ägg
2 dl mjölk cirka
Kryddor efter egen smak.

Riv ner osten i ett halvlitersmått. Knäck ner äggen och rör ihop. Till sätt kryddor och mjölk till 4,5 dl mängd cirka. Rör ihop stanningen.

Lägg den frästa skinkan och löken i pajbotten. Lägg på  broccolin och häll på  stanningen.

Grädda i pajen i cirka 25 - 30 min. (Temperaturer samma som vid förgräddningen)
Servera med en tomat och morotsstickor.

Smaklig spis

Kommentarer
Postat av: Håkan

"Middagsmat var nästa mål för dagen och det blev en paj med skink, lök och broccoli. Gott. Sedan fika och glass samt whiskey till dessert."



Hehe.. Skönt att ni passar på att ha fest när Anna är borta. :)



2009-05-30 @ 12:35:34
Postat av: b

...nu blev jag ju hungrig igen!!!

jag håller med dig om att det ska bli skönt att vila!

2009-06-01 @ 12:46:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback