Stoppa sabbet och aktivisterna

Vad är det mänskligheten som driver vissa människor att förstöra för andra. Måla graffiti på  tåg och väggar, förstöra skyltar mm.
Några exempel jag sett i sommar:
Helsingborg.
Langbergpromenaden har rustats upp. Bänkar, skyltar, mm har satts upp nya, målats om, för att man skall kunna få en fin promenad och utsikt över sundet. I juli månad var jag där och ser förödelsen. Bänkar målade med spritpennor och färg. Skyltar övermålade med sprayfärg (kostar cirka 100:- kronor flaskan). Vad kostar det nu skattebetalarna att återställla det förstörda.
Vimmerby.
Någon har klättrat längs brandstegen på  ett putsat hus och sprayat sina märken på  väggen.
Bromölla
En Cirkus kommer till bromölla och ställer upp sina reklamskyltar. Tydligen stör det några personer, som har sparkat sönder och förstört några av deras skyltar.

Jag undra varför vissa människor tycker att man har rätt att förstöra för andra.  Vad skulle hända om man gick hem till dessa personer och förstörde deras hem eller deras prylar. Förmodligen skulle de bli förbannade och ev. polisanmäla händelsen. Men troligtvis kommer de att hämnas och förstöra något annat i deras väg, när de är på det humöret. Jag tror att det är svårt att komma åt förstöringen i vårt samhälle. En möjlig väg är att sätta upp en nya skyllt och förklara vad de förlorar och vad det kostar samhället att återställa sabbet.

Har skolan någon uppgift i denna fråga. Kanske vill jag säga, därför att om man i tidigt skede ger ungdomarna en indikation om vad de skulle kunna få för de pengar återställandet kostar, kanske de tänker lite mer nästa gång.

Vi får kanske göra som de gjorde i Rosengård igår. De jagade Reclaim Rosengård på  flykten. maskerade demonstranterna som inte vill annat än att förstöra och slåss med polisen. Jag håller med rubriken i Sydsvenskan, att de kan göra detta i limhamn där de kommer från.
Länk till artiklar i Sydsvenskan. 

Stoppa sabbet och tillåt inte demonstration i rånarluvor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback