Hjärnans sätt att solla information

I vårt mediasamhälle får vi massor av information. TV, tidningar, radio, med flera. Ibland vill man bara stänga av. Inte lyssna på nyheter, läsa tidningar och nyhetsbrev man prenumerarar på. Jag i alla fal gör ett medvetet val när min hjärna och mitt sinne inte orkar ta emot och sortera in informationen.

Vi översköljs av nyheter om katastrofer och olyckor i alla världsdelar. Katastrofen i Kina där (beroende på media) c:a 65000 människor har dött. Samtidigt bygger man och har byggt till sommarens OS. Kina är en stor nation och det är svårt att förstå hur stort det är. I dagens DN Ekonomi skriver man att kinerserna (de rika) handlar dyra lyxprylar. Klasskillnaderna ökar i Kina precis saom i övriga världen, när man kommer över tröskeln till ett friare samhälle.

 Men i en annan del av Kina förtrycks människor och militär styr med järnhand. Jag tänkar på de tibetanska munkar som gör uppror mot Kinesiska regimen för deras behandling av deras ledare Dalai Lama. Dessa demonstrationer, som kallar det i västerland, slås brutalt ner med militär. Det finns mer att nämna, men jag tycker att man skall på något sätt markera på OS att övriga värkden in tycker omm KInas behandling av människor.
Länk till tidningen Dagen

 När man inte orkar med att ta dessa tråkiga nyheter, då kopplar kjag ialla fall bort och gör något annat, för att få ro ikropplen. Det är rur att man fortfarande kan välja vilken information man vill ta in. Kunde man inte det, blir man hjärntvättad och orkar inte bry sig. Man slösar energi och kraft på något som man ändå inte kan styra över och orkar inte med sitt eget liv till slut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback