Att bli sedd är viktigt

Den första är hur kändisar ställer upp i reklamsammanhang. Tänk att t ex Bert Karlsson, som borde ha gott om pengar, gör reklam för Kalamata oliver. Det måste väl ändå vara att man måste synas annars blir man inget.

Visst är det så att man vill bli sedd, annars blir man inget. Jag tror att alla ungdomar som faller utanför samhällets ramar ibland gör det för att synas och vara något. Den värsta responen man kan få är nollrespons, varken ros eller ris. Nolltolerans kan man kalla det och det är ingen repons alls, vilket är förödande för människan.

Man kan fråga sig varför punkare och ungdomar i allmänhet klär sig väldigt speciellt eller sätta andra attribut som syns extremt tydligt. Förmodligen för att avvika från normalmallen och bli något, helt enkelt synas. Jag tror att om dessa ungdomar blev uppmärksammade skulle de inte behöva dessa attribut för bli något.

För min del tror jag att det finns för få vuxna i skolan. Innan besparingstider fanns det fler vuxna som eleverna kunde gå till för kunna prata. Kurator finns men de är sällsynta på  skolorna även om de behövs mer än man tror. Många ungdomar har problem som de behöver kunna diskuteramed någon anan än sina föräldrar.

Jag tror att mycket av våra ungdomsproblem grundas i vårt stressade samhälle. Jobba, jobba och på  kvällen när familjen träffas finns det inte tid till att prata med varandra och ge sina barn uppmärksamhet. Harmoni inom familjen är, tror jag, en grundbult för att ungdomar skall få en bra uppväxt och bli en "god medborgare". 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback