Samtal med telia

Jag skulle beställa ett nytt abonnemang och ringde glatt upp 90200.
- Välkommen till telia. Säger en röst och jag hör ett plong. Därefter kommer nästa vänliga röst säger:

- Här kan du beskriva ditt ärende i egna ord.


OK tänkte jag och sade:
- Jag vill beställa ett nytt teleabonnemang.

HM......, tänkte den vänliga rösten
- Jag uppfattade inte vad du sade. Beskriv ditt ärende igen, Sade den vänliga rösten.


- Beställning, sade jag kort och gott.


HM....., åter igen från rösten.
- Jag måste veta mer om ditt ärende. Gäller det fast telefon, bredband, internet eler mobiltelefon.


- Fast telefoni, svarade jag.


Rösten återkommer:
- Du kopplas nu till kundtjänst.
- Det är många som ringer just och du står i kö. Din plats är ......nummer 67. Beräknad väntetid är ........25 minuter.


25 minuter senare

- Du kopplas fram, säger den elektroniska rösten


En trevlig röst säger:
- Kundtjänst. Det är Anna du pratar med. Vad kan jag hjälpa dig?


- Jag vill ha ett telefonabonnemang inkopplat på storgatan 19 Åstorp.


- Vilket telefonnummer hade förra hyresgästen, frågar Anna.


- Den förre hyresgästen hade enbart mobiltelefon, ingen fast telefon, svarade jag.


- Jag måste veta mer för att koppla in telefonen. Vad heter grannen?


- Vet ej, eftersom jag inte träffat honom, svarade jag.


Anna på telia funderar lite och replikerar:
- Kan du ta reda på vem som hade telefon sist i lägenheten och återkomma.


- Är det inte bättre att ni skickar en tekniker , som kan mäta och fixa det plats i lägenheten.


Här slutar jag min berättelse om detta samtal.

Hur har det blivit. Skall kunden (jag) skall leverera uppgifterna, inte telia till mig.

Den här historien får mig att tänka på Hasse&Tages sketch "Televerkaren", som beskriver hur televerkare jobbar med att koppla in en telefon.


Tänk er nu tant Ada 80 år gammal, lommhörd och trött, skall ringa telia. Hon skulle algrig kunna nå fram med sitt ärende, efersom det inte fanns något val att komma till telefonsit.


Tacka vet jag en växel med en trevlig telefonist, mänskligt tänkande, som kan hjälpa dig med ditt ärende.


Kommentarer
Postat av: kollegan

...känner så väl igen mig i beskrivningen...fast inte hos telia utan när jag skulle ringa och meddela att jag inte fått någon morgontidning....samt de gånger jag försökt beställa biljett för tåg. Fruktansvärt frustrerande med mekanisk röst som man itne kan samtala med...till vilken nytta har man uppfunnit detta? Leder bara till nervsammanbrott, i alla fall hos mej!

2007-03-09 @ 12:35:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback